Skrivekløe

En blogg om mine erfaringer som kreftpasient - fra første runde i 2010 til i dag hvor eg har fått konstatert spredning (uhelbredelig). Eg har i denne perioden tatt videreutdanning innenfor kognitiv atferdsterapi, og var blitt veileder innenfor dette. Eg var akkurat begynt skrive en bok om en kreftsyk jente, hvor eg skulle bruke mine erfaringer kombinert med fag til å skape håp gjennom gode dialoger i hennes vennskap med en gutt på avdelinga. Denne vil eg prøve å få fullført innimellom alt annet eg kjenner eg har så lyst å få formidlet nå.

fredag 4. mars 2011

Færra te mexico



Ja for er det noe eg virkelig har lyst til no så er det nettopp det! Og nå skal billettene bestilles snart- Elfrid fortalte at det var kommet inn over 11.000 på reisekontoen!!! Eg bøyer meg i støvet og bukker og neier på vegne av oss jentene :o) I tillegg til det eg sjøl har klart å skrape sammen så blir det nok til billetter!!! :o)

Eg var på 4-ukers kontrollen i dag. Det kunne gått bedre men det kunne også vært værre. De hadde fjernet 11 lymfekjertler og det viste seg å være kreft i 10 av disse. I tillegg hadde de funnet kreftceller i vevet ved siden av. Eg fikk meg en skikkelig nedtur, hadde jo håpet at det skulle vært færre med kreft i. Planlegginga for stråling og ct røntgen var det som sto på planen i dag, legen ga beskjed om at eg IKKE kunne dra på miljøterapikonferansen i Bodø 16-17. Selv det å være borte en dag var ikke aktuelt. Her sto det om liv- og eg skjønte jo det. Var likevel litt skuffa for eg hadde gleda meg til å møte de andre igjen.. Men selvfølgelig- behandlinga er viktigst. Legen sa at det også ville bli aktuelt å gi meg stråling en ekstra uke pga spredningsfaren/fare for tilbakefall.

Ja- og da er det lov å gå i kjelleren ei stund! Men en time senere møtte jeg på samme lege igjen- som kunne fortelle meg TO gladnyheter, og det var at de likevel hadde fått med seg det infiserte vevet rundt - og at jeg ikke trengte den 6.uka. Dette er bra for både lunger og hjerte kan skades av strålene. Hun hadde også ordnet slik at jeg kunne dra til Bodø, bare litt senere enn de andre- får en mårradose før eg setter meg på flyet, så en strålefri dag som eg får "tilbake" på palmelørdag.

Eg hadde også mye sårvæske- de tappet 150 ml før de begynte å tegne opp for stråling (1.doseplan) Det gikk heilt greit- fikk fire stikk med stor sprøyte men alt av nerver er kuttet av, så eg kjente absolutt ingenting. Så eg lå nå der på benken og fikk sånn skryt av legen som utførte dette "så flink du er!" - ja ikke sant?

Før eg dro så sa legen at nå måtte eg ikke tenke på statistikker og slikt tull- det hun kunne se foran seg var en frisk dame som er i god form etter 11 cellegiftbehandlinger - og utifra det så skulle eg bare bestille tur til Mexico! For ho var sikker på at eg også ville klare strålinga greit også... Tenk positivt - det betyr så mye. Ja det gjør det! Så når eg da skulle gjøre opp status fra turen så fant eg ut at nå skal eg være glad for at det faktisk var en lymfekjertel som det ikke var kreft i- og det kan jo være et godt tegn :o) De har jo fjernet alt (i allefall var det beskjeden eg fikk seinere), eg er i god allmentilstand, eg skal til Bodø den 16.mars, eg skal til Mexico og treffe den tøffe dattera mi som har måttet takle dette i tillegg til det å være i et land så langt langt borte og uten noen av sine nærmeste.

Nå er det gullrekka på tv- og trur det blir et glass rødt for feire gullguttene og livet! :o)

God helg alle sammen, LIVESTRONG, Fred&Kjærlighet :o)

4 kommentarer:

  1. Flott, Bjørghild,du har nok enda mye krefter og stå-på-vilje. - Nå må du begynne å lære deg spansk før du drar til Mexico!:-)
    PAZ y AMOR, Torunn

    SvarSlett
  2. Du è bærre knalltøff , og det e flott å se det som en kalle i LØFT teorien førr unntakan..At det ikje var kreft i den 11. lymfen- og at dem i tillegg har fått fjerna kreften i vevet rundt. Eg e knallsekker på at dette kjæm du velbærga ut av....at det blir både Bodø og Mexico og mange Breitind tura på deg framover.. Eg har som mål i år og komme meg opp på toppen av Kistefjellet..Sender en megastorvarmbamseklæm tel deg...

    SvarSlett
  3. Takk skal dåkker ha :o) Torunn- eg kan jo ikkje et ord spansk, men snakker jo fransk flytende- og klarte omsider å tolke det du skrev- hehe, genialt ;o)
    Johanne; Takk for trua :o) Eg ser kor viktig det e å holde fokus nå- ja, kanskje avgjørende...- det vil i allefall hjelpe stort! Dette her skal vi klare!! Kjempeklem igjen

    SvarSlett
  4. Hei Bjørghild
    Synd at du ikke kom deg til Bodø. Det hadde vært godt å ha deg der. Vi (Tommy, Leif og u.t) håper å få til et treff før snøen kommer tilbake. Planen er at vi samles i Lofoten, koser oss med bål, god mat og drikke og at vi skravler om det som faller oss inn. Må på ingen måte være faglig innhold.....bare være i lag. Dette kommer vi forhåpentligvis tilbake til. Vi snakket om det i Bodø og tenker å få det til :). Tenker på deg og ønsker deg ALT godt.
    Klem fra ho Mona i Bodø

    SvarSlett