Skrivekløe

En blogg om mine erfaringer som kreftpasient - fra første runde i 2010 til i dag hvor eg har fått konstatert spredning (uhelbredelig). Eg har i denne perioden tatt videreutdanning innenfor kognitiv atferdsterapi, og var blitt veileder innenfor dette. Eg var akkurat begynt skrive en bok om en kreftsyk jente, hvor eg skulle bruke mine erfaringer kombinert med fag til å skape håp gjennom gode dialoger i hennes vennskap med en gutt på avdelinga. Denne vil eg prøve å få fullført innimellom alt annet eg kjenner eg har så lyst å få formidlet nå.

lørdag 2. mars 2013

Skiglede



Så starter 2013 med turer som kommer som perler på en snor. Nesten så det kan bli litt i meste laget - men bare nesten..... Nå er det nettopp det som skal prioriteres i livet - å gjøre de tingan vi liker - og ikke utsette livet til senere. Livet skal nytes her og nå - og eg begynner å bli flink på det synes eg sjøl da ;o)

Vinterferien ble vi invitert til Hovden og Torhild med familie. Eg hadde vel i utgangspunktet tenkt at det ville bli for mye, da vi skal så mange flere turer i tida som kommer. Men - så er det det der da... med livet som ikke lar vente på seg.

Eg tenkte på ka eg hadde lyst til - hva eg ville gjøre her og nå, hvis eg bare hadde en måned igjen i livet - hva ville eg gjort da? Jo, eg ville ha gjort det som skapte latter, det som skapte glede, ville vært sammen med de menneskene eg elsker og er gla i - eg ville sett og følt det landskapet som gir meg noe tilbake - noe eg kan leve på. I dagliglivet, altså i hverdagen så har eg mange av de vennene og familien som betyr mest for meg i livet - men noen bor også et stykke unna.

No ble det altså bestemt å dra til Torhild i vinterferien - på hytta hennes på Hovden - på skikkelig SKIFERIE :) Også eg som lurte på om eg kunne stå på ski igjen for to år siden.... noensinne.... Men det kan eg altså!!!! I fjor så prøvde eg meg på et par korte skiturer, og no har eg gått ca 1 mil hver dag - og det har gått heilt fint det :) Lymfødem eller ikke - manglende lymfesystem eller ikke.. eg vil gå på ski!!!!! Eg går, men tar ikkje så mye I med venstre armen - lar den være litt "slapp" - men av og til må den gjøre litt jobb den også :o) Men så snart eg tenker den kan slappe av - så får den hvile..... Sånn gjør eg det, - inntil videre....

De andre dro i bakken hver dag - og eg gikk på mine fjellski - nye av året "Sondre Nordheim" av Åsnes. Egentlig så angret eg i det øyeblikket eg kjøpte dem - for eg begynte å tenke på at eg kanskje ikkje ble å få brukt dem pga rekonstruksjon osv..... men så bestemte eg meg for å FOKUSERE på fremover!!!!!! Fordi de gamle skiene har eg hatt i 24 år - og dem er oppripet og VELbrukt - og det er HÆRLIG - det skal BRUKES :o) :o) Og eg skal ikkje ha dårlig samvittighet for å kjøpe nye ski som blir brukt :o)
Her er en plass eg kom til - sånn helt alene, uten å vite helt kor eg var, men fint var det - og etter å ha studert kartet i ettertid så trur eg at eg var ved Breivevatnet.... trur eg... kan hende så e eg heilt på bærtur...

Iallefall så var det en flott ferie - og min colombianske sønn utviklet seg fra å kunne 0 ski - til å hoppe og kjøre den svarte løypa med dødsforakt etter 5 dager!!! Det var så at et mammahjerte ble livredd og egentlig glad for å få vite det etterpå... ikkje før... ;o)



Einaste problemet eg møtte på iløpet av uka var når det plutselig slo om til mildvær - og eg måtte innom skibutikken og spørre om dem solgte smørning. Denna Setesdølen forstod nok ikkje min nordnorske dialekt, når eg spurte etter rød klister og sa at det var så bakglatt at eg sklei bakover på flat mark - og han svarte meg; " Ååå,  så du klarte ikkje å dra fra mannen din" ? Hahahahahaha  - eg ler enda......... :o)


Albis, Julie, meg og Wilson på Bømlo


Julie på Hovden




                                                 



                                                                         Bømlo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar