Skrivekløe

En blogg om mine erfaringer som kreftpasient - fra første runde i 2010 til i dag hvor eg har fått konstatert spredning (uhelbredelig). Eg har i denne perioden tatt videreutdanning innenfor kognitiv atferdsterapi, og var blitt veileder innenfor dette. Eg var akkurat begynt skrive en bok om en kreftsyk jente, hvor eg skulle bruke mine erfaringer kombinert med fag til å skape håp gjennom gode dialoger i hennes vennskap med en gutt på avdelinga. Denne vil eg prøve å få fullført innimellom alt annet eg kjenner eg har så lyst å få formidlet nå.

fredag 19. april 2013

Salutogenese

"En salutogenetisk orientering fokuserer på KILDENE til helse. Det er en kompleks forståelse av helse. Å være en del av livet selv, utsetter oss for stressfaktorer som er umulig å forutse hvordan de vil virke inn på helsen vår.Antonovsky kaller det helsens mysterium – og søker å finne svar gjennom salutogeneseteorien"  

Kort fortalt - å se etter det som gjør oss friske - salutogene faktorer - i motsetning til patogene faktorer som er de som gjør deg syk..

Heile april måned har vært en svært hektisk tid. Påske, ski, Oslo - arbeidskrav levert på høgskolen, Justin Bieberkonsert med lillefrøken - og om få timer setter eg meg på flyet til Kreta sammen med Julie og klassen hennes. Nå skal det bli fantastisk godt å lade batterier etter en ufattelig "hektivitet". Når eg så kommer tilbake er det å bytte fly - og rett til Oslo for steg 1 i rekonstruksjon!! Gruegleder meg :) Skal bli godt å komme igang, men samtidig så er eg ikkje bekvem med narkose. Det er jo bare dumt - må se på at det sparer meg for smerter - det blir nok av dem etterpå tenker eg... Men, det skal gå bra :o)

Eg får leite videre etter de faktorer som gjør livet bra å leve :o) det skal mye til for å ødelegge mitt gode humør for tida - selv en 5 minutters forsinkelse til innsjekk på Gardermoen her om dagen - som påførte meg 4000 kroner ekstra i billetter, klarer bare å ergre meg over en kort stund - det er ikke noe å gjøre med. Det som har skjedd det har skjedd, det er hvordan eg velger å forholde meg til det i tankene som blir avgjørende for om eg skal gå videre, eller dvele ved det negative...

legger ved noen bilder fra siste uker - og får komme tilbake senere med oppdatering på rekonstruksjon :o) Tenk..... :o) Så langt er eg kommet.... :o)

                                       En av bøkene i pensum... 

                                             Kladdeføre i påsken

        Ann-Kristin og eg benyttet uværet i påsken til å la instrumentenevåre få seg et fortjent bobblebad..... :o)

                      Ble litt lei av all snømåking... Har jo lov å klage LITT da ;o)

                     Legend, Rådhusbrygge 3 - en båt med legendarisk historie

                                                  Aker Brygge

Slik så det ut etter alle som hadde stått i kø til konserten......Glad eg ikke skal rydde....

                                              Som sild i tønne.............

Selv om ikke Justin akkurat er mammas favoritt - så kan eg like den her... BELIEVE :o)

Ha en fin helg alle - det skal eg :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar