Skrivekløe

En blogg om mine erfaringer som kreftpasient - fra første runde i 2010 til i dag hvor eg har fått konstatert spredning (uhelbredelig). Eg har i denne perioden tatt videreutdanning innenfor kognitiv atferdsterapi, og var blitt veileder innenfor dette. Eg var akkurat begynt skrive en bok om en kreftsyk jente, hvor eg skulle bruke mine erfaringer kombinert med fag til å skape håp gjennom gode dialoger i hennes vennskap med en gutt på avdelinga. Denne vil eg prøve å få fullført innimellom alt annet eg kjenner eg har så lyst å få formidlet nå.

tirsdag 3. april 2012

Genova



Planen var å stå tidlig opp i dag- men eg var totalt utslitt! Tror kroppen har jobbet fælt i natt med solbrentheten, og eg følte meg nokså «tappet» for energi. Klarte omsider å komme meg opp, og etter en god frokost satte vi oss på en buss som førte oss rundt i Genova i ca 50 minutter. Dermed hadde vi fått et overblikk, og kunne bestemme oss for hva vi ville se på videre. Ole J er som en levende GPS, så det er ikkje farlig å begi seg ut i fremmede byer med den karen- stålkontroll i motsetning til visse andre... ;o) - eg klamra meg fast, og kom meg heilskinna igjennom byen og dagen :o)
        Denne flotte galleonen lå i havna. Den er brukt i filmen "Pirates" av Roman Polanski

Da eg var ca 8 år så satt eg og så på en dokumentar på tv- noen dykkere som hadde funnet et skip- og eg husker det så tydelig den dag i dag da dem kosta vekk grønske og koraller og navnet på skipet kom frem «Andrea Doria» Eg syntes det var så fint navn og gråt og gråt... husker du mamma? :o) Så leser eg informasjon om Genova og ser at byens største sønner har vært Christoffer Columbus og nettopp Andrea Doria :o) 
Eg har aldri tenkt på Genova som noe ettertraktet mål å reise til. Men du verden for en by- eller rettere sagt, for en arkitektur!!! I Via Garibaldi er nesten hvert hus på Unescos verdensarvliste!!! Genova er en stor havneby, og fra gammelt av så var dem stadig vekk i «tottene» på Barcelona. 

Eg ble fort sliten, og nærmest hysterisk før vi fikk satt oss i en bakgårdsrestaurant og spist hver vår pasta carbonara med en nydelig parmesanost. Avsluttet måltidet med en skikkelig espresso- og det gjorde «susen» :o) Etter det ble alt så mye lettere, det ble lett å gå, sola begynte å skinne og eg kunne endelig nyte det vakre rundt meg :o)
Skal legge ut litt bilder- men nettet eg har lånt her på båten er fryktelig tregt så får se... Men av alle vakre bygg og detaljer så må eg jo prioritere å legge ut denne her som vi kom forbi rett før vi gikk ombord i båten igjen. Fantastisk :D hehehe

Middagen var nydelig- og vi hadde fått eget bord nærmere vinduet rett ved siden av Sinnead og Martin. De kom og satte seg ved vårt bord så snart dem var ferdige å spise. Avslutta dagen med en tur i baren, eg MÅTTE prøve en «cosmopolitan» siden eg aldri hadde smakt det før. Vel, det blir ikkje noen favoritt hos meg- men skal prøve ut noen flere etter hvert :o) Men ikke flere enn at eg klarer å stå støtt på høyhæla ;o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar