Skrivekløe

En blogg om mine erfaringer som kreftpasient - fra første runde i 2010 til i dag hvor eg har fått konstatert spredning (uhelbredelig). Eg har i denne perioden tatt videreutdanning innenfor kognitiv atferdsterapi, og var blitt veileder innenfor dette. Eg var akkurat begynt skrive en bok om en kreftsyk jente, hvor eg skulle bruke mine erfaringer kombinert med fag til å skape håp gjennom gode dialoger i hennes vennskap med en gutt på avdelinga. Denne vil eg prøve å få fullført innimellom alt annet eg kjenner eg har så lyst å få formidlet nå.

torsdag 12. april 2012

Sagrada familia og Gaudi

Våknet i dag- frisk og uthvilt i beina (det hadde eg ikkje trudd)- men tenkte nok at det kunne være lurt å ikkje gå så veldig ... ikkje fleire mil ihvertfall ;o)

En frokost på en liten frokostbar ca 60 kroner for mat og drikke til 2 personer, inkl espresso :o)
Vi la en slagplan for dagen - eg kom med ønsker, og Ole-Johnny la opp ruta som var mest praktisk i forhold til begges ønsker, slik at vi kunne få med oss mest mulig.
I dag skulle vi bruke turistbuss - hoppe av og på ved de forskjellige severdighetene, slik at eg kunne spare beinan litt. Først grønn rute, så orangerute...

Det var skiftende vær i dag, sol og regn, vind og stilla- men vi satt for det meste ute. Første stopp var la sagrada familia


Antoni Gaudí var sønn av en kobbersmed og fikk sin utdannelse ved Arkitekthøyskolen i Barcelona (Escola Superior de Arquitectura) fra 1873 til 1877.
I løpet av sin karriere tegnet han og fikk oppført en rekke særpregede byggverk og et parkanlegg. Om lag halvparten av bygningene befinner seg i Barcelona. Flere av dem er på UNESCOs verdensarvliste, blant dem kirken Sagrada Familia, som fortsatt er under arbeide, og er planlagt fullført i 2025.

Litt bilder:

                                                     La sagrada familia

Lurer på hvordan noen kan ha fantasi til å tegne noe sånt- og ikke minst få gjennomslag og finansiert slike ideer? Det er jo en fryd for øyet ned til den minste detalj! Tenk om vi kunne hatt noe som bare lignende.....









Så var vi ute på "vandring" igjen. Parc Güell med masse flott av Gaudi. Her kunne man sikkert gått en heil dag og gjøre små oppdagelser... Kunne kjenne lukta av blomster og nyslådd gress, syrin og spirea i full blomst- og har fått melding hjemmefra om snyrekord i Tromsø (var det 110 cm på et døgn eller? ;o)

En slik hage kunne eg absolutt ha tenkt meg, men den kan vel vanskelig realiseres på Senja.. 


                                                            Et Gaudi-hus

Må si at Barcelona er en vakker by- du verden så mye flotte bygg! Barcelona har ALT. Strender, uteliv, kultur, fornøyelsespark, god mat. Her er noe å henge blikket på hele tiden, og her gjelder det å nyyte alt som kan oppleves- før vi går over på orangelinje og ny busstur i Barcelona.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar